DORDRECHT – Op donderdag 25 januari 2018 opende de Sociale Dienst Drechtsteden officieel haar nieuw ontvangstruimte.Er heeft de laatste tijd een flinke verandering plaatsgevonden bij de Sociale Dienst Drechtsteden als het gaat om de ontvangst van mensen. De hal met balies is de afgelopen weken vervangen door een gastvrije ontvangstruimte met informele zitjes en een koffiebar.Aldus de dienst sluit de nieuwe inrichting beter aan bij de nieuwe manier van werken.Directeur Yvonne Bieshaar: “De balies zorgden voor een te formele afstand. Terwijl onze dienstverlening niet bureaucratisch is, maar gericht is op samen werken. We laten de ouderwetse overheid achter ons en vervangen die door eigentijdse en effectievere dienstverlening.”Het idee om de balies af te breken komt van medewerkers van de sociale dienst.Door gespreken met medewerkers, maar ook met inwoners over verbeterpunten is de nieuwe ontvangstruimte nu een feit.Bieshaar vult aan: "We willen dat mensen zich op hun gemak voelen als ze bij ons langskomen. In een ontspannen setting is het veel makkelijker om samen over oplossingen na te denken."Naast de nieuwe ontvangstruimte zijn er ook ontvangstkamers voor de meer persoonlijke gespreken, waardoor de privacy zoveel mogelijk wordt gewaarborgd. De toegangen van die kamers zien eruit als huisjes en lijken bij het naar binnengaan een gevoel van veiligheid, vertrouwen en rust uit te stralen.De Sociale Dienst Drechtsteden werkt al een tijd aan het vernieuwen van de dienstverlening. Zo kunnen sinds een half jaar veel aanvragen ook digitaal worden gedaan, bijvoorbeeld voor bijzondere bijstand of voor een keukentafelgesprek met een Wmo-consulent. "Maar voor advies over omgaan met schulden of hoe je weer snel een baan vindt, is een persoonlijk gesprek voor veel mensen juist fijner", legt Bieshaar uit. "Met de digitalisering van de dienstverlening hebben we een deel van ons werk efficiënter gemaakt, daardoor houden we aan de andere kant meer tijd over voor persoonlijke
DORDRECHT – Op donderdag 25 januari 2018 opende de Sociale Dienst Drechtsteden officieel haar nieuw ontvangstruimte.
Er heeft de laatste tijd een flinke verandering plaatsgevonden bij de Sociale Dienst Drechtsteden als het gaat om de ontvangst van mensen. De hal met balies is de afgelopen weken vervangen door een gastvrije ontvangstruimte met informele zitjes en een koffiebar.
Aldus de dienst sluit de nieuwe inrichting beter aan bij de nieuwe manier van werken.
Directeur Yvonne Bieshaar: “De balies zorgden voor een te formele afstand. Terwijl onze dienstverlening niet bureaucratisch is, maar gericht is op samen werken. We laten de ouderwetse overheid achter ons en vervangen die door eigentijdse en effectievere dienstverlening.”
Het idee om de balies af te breken komt van medewerkers van de sociale dienst.
Door gespreken met medewerkers, maar ook met inwoners over verbeterpunten is de nieuwe ontvangstruimte nu een feit.
Bieshaar vult aan: “We willen dat mensen zich op hun gemak voelen als ze bij ons langskomen. In een ontspannen setting is het veel makkelijker om samen over oplossingen na te denken.”
Naast de nieuwe ontvangstruimte zijn er ook ontvangstkamers voor de meer persoonlijke gespreken, waardoor de privacy zoveel mogelijk wordt gewaarborgd.
De toegangen van die kamers zien eruit als huisjes en lijken bij het naar binnengaan een gevoel van veiligheid, vertrouwen en rust uit te stralen.
De Sociale Dienst Drechtsteden werkt al een tijd aan het vernieuwen van de dienstverlening.
Zo kunnen sinds een half jaar veel aanvragen ook digitaal worden gedaan, bijvoorbeeld voor bijzondere bijstand of voor een keukentafelgesprek met een Wmo-consulent.
“Maar voor advies over omgaan met schulden of hoe je weer snel een baan vindt, is een persoonlijk gesprek voor veel mensen juist fijner”, legt Bieshaar uit. “Met de digitalisering van de dienstverlening hebben we een deel van ons werk efficiënter gemaakt, daardoor houden we aan de andere kant meer tijd over voor persoonlijke aandacht.”
Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur kunnen mensen terecht in de nieuwe ontvangstruimte voor vragen over werk, bijstand, schuldhulpverlening of Wmo.
Zij hebben de beschikking over een werkplek met gratis wifi of kunnen gebruikmaken van een van de computers om informatie op te zoeken.
Ook werkgevers en maatschappelijke organisaties kunnen de ruimte gebruiken als flexibele werkplek.
En medewerkers met een verstandelijke beperking van stichting Philadelphia zorgen voor de bediening van verse koffie.